Paramotor vliegschool Eric Wierenga

paramotor experts

Trainingen voor brevethouders

 

Wij horen regelmatig dat ook de brevethouders behoefte hebben om te blijven leren en te werken aan hun "skills", immers in de luchtvaart ben je nooit uitgeleerd.

 

Door onze meer dan 35 jaar ervaring in de kleine luchtvaart vinden wij het ook leuk om brevethouders daarin te coachen.

 

Wij hebben 30 jaar een eigen paragliding school gehad in Frankrijk, sinds 2005 een paramotorschool en ruime ervaring in het soaren aan de kust met harde wind (windkracht 4/5/6). 

 

Onze instructeur is 26 jaar paragliding instructeur geweest inmiddels, heeft diverse SIV trainingen gegeven en daarnaast in zijn jonge jaren nog wat wedstrijden gevlogen. 

 

Voor komend seizoen bieden wij de volgende trainingen voor brevethouders aan, dit kan in NL maar in overleg ook tijdens onze trips naar het buitenland.

 

1. Training "harde wind skills"

Wij zien vaak dat paramotor piloten zodra het wat harder gaat waaien moeite hebben hun glider gecontroleerd op te zetten of neer te leggen, gewoon achterwaarts starten lukt nog wel. maar wanneer het harder gaat waaien worden zij vaak gelanceerd wat meestal in schade resulteert.

 

We doen deze training bij voorkeur aan het strand zodat we een mooie harde laminaire wind hebben en we perfect kunnen voelen wat de glider doet. De volgende punten komen aan bod en afhankelijk hoe handig je bent heb je hier één of meer lessen voor nodig.

 

  • opzetten met harde wind
  • opzetten met harde wind vanaf de zijkant (Cobra)
  • opzetten met harde wind vanuit ondersteboven (glider ligt op neus)
  • druk houden in het scherm en voorkomen dat het scherm inklapt
  • zijdelings lopen met glider zonder de lijnen/risers te beschadigen
  • gebruik van lichaam bij het sturen van de glider op de grond
  • het neerleggen van de glider met harde en hele harde wind
  • het opruimen van de glider met harde en hele harde wind
  • wat te doen wanneer het helemaal mis dreigt te gaan omdat de wind te hard is/wordt (bv windvlaag/dustdevel/storm)
  • eventueel punten die de piloot wil trainen

 

Vindt je deze training leuk dan kun je eventueel daarna een echte soarcursus gaan volgen ;-)

 

Afhankelijk van de wind (vanaf windkracht 4) doen we dit met een klein scherm, je kunt dit met eigen materiaal doen of een scherm/harnas van ons huren (helm en hanschoenen zijn verplicht).

 

2. Training "actief vliegen"

We zien dat gebreveteerde piloten vaak bang zijn voor inklappers en/of onvoldoende kennis hebben om hier mee om te gaan. Dit is jammer want door angts verlies je vaak het plezier in vliegen.

 

Deze training is voor twee doelgroepen bedoelt:

 

  1. De gewone piloot die alleen maar in "balonnenweer" wil vliegen en niet in turbulent weer maar toch verrast kan worden door turbulentie. Natuurlijk wil je dan graag gaan landen, maar met een paar basistechnieken kunnen wij je helpen om veilig om te gaan met turbulentie en alsnog te landen of terug naar het veld te vliegen.
  2. Piloten die graag een stapje verder willen in de sport, XC willen gaan vliegen, thermiek willen gaan vliegen of wat langer willen doorvliegen.

 

De volgende punten worden behandelt;

  • een stuk theorie over actief vliegen, turbulentie, meteo, inklappers, noodchute, eigenschappen van jouw eigen scherm, manual scherm, certificering, wel of geen reflex profiel
  • we doen bij voorkeur een tandemvlucht waarbij we je dit kunnen demonsteren en zelf laten voelen
  • we doen samen een vlucht waarbij je de instructeur volgt met je eigen paramotor en we je in de lucht coachen.

 

Deze training bestaat uit minimaal 3 lessen waavan 1 theorie en 2x praktijk. Je doet dit bij voorkeur met eigen materiaal en anders kun je van ons een standaard scherm huren.

 

3. Training "veilig hoogte verliezen"

We hebben allemaal voor ons brevet "iets" geleerd zodat je sneller kunt dalen dan standaard.

 

Echter kan het een keer noodzakelijk zijn om een stuk sneller te dalen dan normaal. We vliegen ook steeds vaker met "Full Reflex" gliders (wat veel voordeel heeft), echter kun je daar vaak niet mee "oren trekken" of een B-stall doen. Dan blijft alleen maar spiralen over.

 

Juist met spiralen gebeuren relatief veel dodelijke ongelukken omdat mensen blackout gaan door de G-krachten, of in een "nose down spiral" komen en er dan niet meer uit komen.

 

In deze training gaan we de spiraal gecontroleerd opbouwen en blijven we net voor de stijlspiraal waardoor we niet teveel krachten hebben en dit ook langer kunnen volhouden, dit is veel leuker maar ook lastiger dan een stijlspiraal.

 

De volgende punten worden behandelt;

  • een stuk theorie over negatief gaan, spiral versus steilspriraal, nose down spiraal, noodchute, gebruik lichaam en beide stuurlijnen, uitleiden van spiraal
  • we doen een tandemvlucht waarbij we je dit kunnen demonsteren en zelf laten oefenen terwijl de instructeur op elk moment kan ingrijpen
  • één of meer lessen met je eigen set

 

Bij deze training worden duidelijke afspraken gemaakt hoe snel je maximaal mag dalen en worden extra veiligheidsmaatregelen getroffen, oa een tweede noodchute.

 

Deze training bestaat uit minimaal 3 lessen waavan 1 theorie en 2x praktijk. Je doet dit bij voorkeur met eigen materiaal en anders kun je van ons een standaard scherm huren.

 

4. Training thermiekvliegen

Deze training is maar voor een klein aantal piloten geschikt en je dient eerst de training 'actief vliegen' gevolgd te hebben. Ook moet je voor deze training geschikt materiaal hebben of van ons huren.

 

Ik thermiek zelf met een lichte paramotor van 18kg (Flyproducts Eclipse met Atom80) en afhankelijk van de sterkte van de thermiek een Ozone Mojo of mijn Ozone ViperXC.

 

*********

 

Het doel van deze trainingen is niet om "Acro" te promoten of piloten in weer te laten vliegen wat zij niet kunnen handelen, maar puur om op je eigen niveau je "vlieg skills" te verhogen/verbeteren. Wij doen deze trainingen bij vookeur prive maar in overleg kan het ook in een klein groepje.

 

Voor meer info of prijzen neem even contact met ons op ;-)