paramotor experts
Wij horen regelmatig dat ook de brevethouders behoefte hebben om te blijven leren en te werken aan hun "skills", immers in de luchtvaart ben je nooit uitgeleerd.
Door onze meer dan 35 jaar ervaring in de kleine luchtvaart vinden wij het ook leuk om brevethouders daarin te coachen.
Wij hebben 30 jaar een eigen paragliding school gehad in Frankrijk, sinds 2005 een paramotorschool en ruime ervaring in het soaren aan de kust met harde wind (windkracht 4/5/6).
Onze instructeur is 26 jaar paragliding instructeur geweest inmiddels, heeft diverse SIV trainingen gegeven en daarnaast in zijn jonge jaren nog wat wedstrijden gevlogen.
Voor komend seizoen bieden wij de volgende trainingen voor brevethouders aan, dit kan in NL maar in overleg ook tijdens onze trips naar het buitenland.
1. Training "harde wind skills"
Wij zien vaak dat paramotor piloten zodra het wat harder gaat waaien moeite hebben hun glider gecontroleerd op te zetten of neer te leggen, gewoon achterwaarts starten lukt nog wel. maar wanneer het harder gaat waaien worden zij vaak gelanceerd wat meestal in schade resulteert.
We doen deze training bij voorkeur aan het strand zodat we een mooie harde laminaire wind hebben en we perfect kunnen voelen wat de glider doet. De volgende punten komen aan bod en afhankelijk hoe handig je bent heb je hier één of meer lessen voor nodig.
Vindt je deze training leuk dan kun je eventueel daarna een echte soarcursus gaan volgen ;-)
Afhankelijk van de wind (vanaf windkracht 4) doen we dit met een klein scherm, je kunt dit met eigen materiaal doen of een scherm/harnas van ons huren (helm en hanschoenen zijn verplicht).
2. Training "actief vliegen"
We zien dat gebreveteerde piloten vaak bang zijn voor inklappers en/of onvoldoende kennis hebben om hier mee om te gaan. Dit is jammer want door angts verlies je vaak het plezier in vliegen.
Deze training is voor twee doelgroepen bedoelt:
De volgende punten worden behandelt;
Deze training bestaat uit minimaal 3 lessen waavan 1 theorie en 2x praktijk. Je doet dit bij voorkeur met eigen materiaal en anders kun je van ons een standaard scherm huren.
3. Training "veilig hoogte verliezen"
We hebben allemaal voor ons brevet "iets" geleerd zodat je sneller kunt dalen dan standaard.
Echter kan het een keer noodzakelijk zijn om een stuk sneller te dalen dan normaal. We vliegen ook steeds vaker met "Full Reflex" gliders (wat veel voordeel heeft), echter kun je daar vaak niet mee "oren trekken" of een B-stall doen. Dan blijft alleen maar spiralen over.
Juist met spiralen gebeuren relatief veel dodelijke ongelukken omdat mensen blackout gaan door de G-krachten, of in een "nose down spiral" komen en er dan niet meer uit komen.
In deze training gaan we de spiraal gecontroleerd opbouwen en blijven we net voor de stijlspiraal waardoor we niet teveel krachten hebben en dit ook langer kunnen volhouden, dit is veel leuker maar ook lastiger dan een stijlspiraal.
De volgende punten worden behandelt;
Bij deze training worden duidelijke afspraken gemaakt hoe snel je maximaal mag dalen en worden extra veiligheidsmaatregelen getroffen, oa een tweede noodchute.
Deze training bestaat uit minimaal 3 lessen waavan 1 theorie en 2x praktijk. Je doet dit bij voorkeur met eigen materiaal en anders kun je van ons een standaard scherm huren.
4. Training thermiekvliegen
Deze training is maar voor een klein aantal piloten geschikt en je dient eerst de training 'actief vliegen' gevolgd te hebben. Ook moet je voor deze training geschikt materiaal hebben of van ons huren.
Ik thermiek zelf met een lichte paramotor van 18kg (Flyproducts Eclipse met Atom80) en afhankelijk van de sterkte van de thermiek een Ozone Mojo of mijn Ozone ViperXC.
*********
Het doel van deze trainingen is niet om "Acro" te promoten of piloten in weer te laten vliegen wat zij niet kunnen handelen, maar puur om op je eigen niveau je "vlieg skills" te verhogen/verbeteren. Wij doen deze trainingen bij vookeur prive maar in overleg kan het ook in een klein groepje.
Voor meer info of prijzen neem even contact met ons op ;-)